ضربه قوچ 2

ضربه قوچ 2 ادامه مطلب ضربه قوچ است. در این قسمت به بررسی نحوه تغییرات فشار در حدفاصل پمپ و شیر کنترل مسیر و نیز بروز پدیده قوچ در این ناحیه پرداخته میشود. همچنین راهکارهای کاهش مقدار ضربه قوچ نیز ارائه و توسط نرم افزار Fluid Sim H تحلیل میشود.

ادامه مطلب ضربه قوچ 2

حال میخواهیم وضعیت ضربه قوچ را در قسمت پایین دست شیر کنترل، یعنی در حدفاصل خروجی پمپ و شیر کنترل مسیر بررسی کنیم.

به همین دلیل در قسمت خروجی پمپ یک عدد مانومتر دیگر (C) نصب شده که مقدار تغییرات فشار را میتوانیم در State Diagram فیلم بعد مشاهده کنیم.

مشاهده گردید که دقیقن در تمامی لحظات تغییر وضعیت شیر کنترل مسیر، جهت تغییر جهت حرکت جک هیدرولیک، ضربه قوچ در حد فاصل پمپ و شیر کنترل مسیر نیز رخ داد.

قبلن ذکر شد که یکی از دلایل بروز پدیده ضربه قوچ، مسدود شدن ناگهانی مسیر عبور روغن هیدرولیک است که باعث میشود سیال با مانع برخورد کرده و به صورت موج فشار در مسیر لوله بازگردد تا پس از مدتی میرا شود. حال چنانچه در لحظه تغییر وضعیت و مسدود شدن مسیر عبور سیال، و برای مدت بسیار کوتاهی مسیر دیگری باز شود و سیال از طریق یک گلوگاه به مخزن هدایت شود، میزان و تاثیر ضربه قوچ کاهش می یابد. در فیلم زیر این مورد نمایش داده شده است.

ادامه مطلب را در قسمت ضربه قوچ 3 مطالعه و مشاهده فرمایید. در قسمت بعد روش کاربردی استفاده از یک گلوگاه جهت کاهش میزان ضربه قوچ به کمک نرم افزار Fluid Sim H بررسی و تحلیل خواهد شد. همینطور در قسمت پایانی با عنوان ” ضربه قوچ 4 ” امکان استفاده از آکومولاتور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

امید است مطلب ضربه قوچ 2 و روشهای جلوگیری از آن برای شما کاربر گرامی مفید واقع شده باشد

. در صورت تمایل به مطالعه مطالب آموزشی مشابه ضربه قوچ و روشهای جلوگیری از آن ، به بخش مطالب آموزشی وب سایت یا کانال اینستاگرام شرکت به آدرس Instagram.com/AltonSegal مراجعه فرمایید

 ضربه قوچ به چه دلیل بوجود می آید؟

دلایل زیادی در بوجود آمدن موج فشار و ضربه قوچ دخیل هستند اما مسدود شدن ناگهانی جریان سیال و یا تغییر جهت ناگهانی سیال دو دلیل اصلی بوجود آمدن ضربه قوچ هستند.

 آیا شیرهای کنترل مسیر در بوجود آمدن ضربه قوچ تاثیر دارند؟

آری ، شیرهای کنترل مسیر ساده یکی از عوامل بوجود آمدن ضربه قوچ میشوند.

 آیا شیرهای کنترل مسیر پایلوت دار در جلوگیری از بروز ضربه قوچ موثر هستند؟

چنانچه از شیرهای پایلوت دار به همراه چوک استفاده شود، میزان ضربه قوچ بسیار کم خواهد شد. دلیل این امر این است که توسط چوک میتوان سرعت جابجایی اسپول را کنترل نمود تا حرکت آرامی داشته باشد.