فهرست محتوا

پمپ‌های متداول صنعت هیدرولیک

در نوشته پمپ‌های متداول صنعت هیدرولیک ، مطالبی در خصوص  نحوه عملکرد Positive and Non-Positive Displacement Pumps طرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پمپ های بدون جابجایی مثبت پمپ هایی هستند که عمومن برای به گردش درآوردن سیال از آنها استفاده میشود. این گونه پمپ ها با توجه به ساختار آنها نمیتوانند در مقابل افزایش فشار سیار عملکرد صحیحی داشته باشند.

نمونه‌هایی از پمپهای بدون جابجایی مثبت (Non-Positive Displacement Pump) عبارتند از:

  • پمپی که برای به حرکت درآوردن سیال خنک‌کننده موتور ماشین مورد استفاده قرار میگیرد.
  • پمپی که برای جابجا کردن سیال از یک مخزن به مخزن دیگر در کارخانجات مورد استفاده قرار میگیرد

از آنجا که لقی در داخل این پمپ‌ها زیاد است، لذا چنانچه خروجی پمپ تحت بار قرار گیرد، مقداری از سیال به صورت چرخشی در داخل بدنه پمپ به حرکت درمی‌آید و نهایتا دبی خروجی پمپ کم می‌شود. بنابراین دبی خروجی این نوع پمپ، تابع بار خروجی خواهد بود. به فرار روغن در داخل بدنه پمپ، لغزش (Slippage) گفته می‌شود. در بسیاری از سیستم‌هایی که از این نوع پمپ استفاده می‌شود، لغزش پارامتری بسیار مفید تلقی می‌شود.

زیرا لغزش باعث می‌شود که فشار سیستم زیاد بالا نرفته و به تبع آن، توان کمتری نیز در ورودی مصرف خواهد شد.

این نوع پمپ‌ها، به طور ذاتی، مشکلاتی با سیالات  لزج و همینطور  فشار و دمای سیستم دارند. برای مثال استفاده از این نوع پمپ برای راه‌اندازی سیستم بالابر، اصلا مناسب نیست. زیرا با افزایش میزان بار روغن لغزش کرده و باعث افت میزان دبی خروجی پمپ و به تبع آن کاهش سرعت بالابر خواهد شد. از طرفی، لغزش باعث گرم شدن بیش از حد روغن می‌شود.

ادامه مطلب پمپ‌های متداول صنعت هیدرولیک

پمپ‌های جابجائی مثبت (Positive Displacement Pumps) به لحاظ ساختاری، دارای تلرانسهای بسیار بسته‌تری نسبت به سایر پمپ‌ها دارند. و بنابراین با افزایش میزان فشار در خروجی آنها، تقریبا هیچ نوع لغزش روغنی در داخل آنها رخ نخواهد داد.

این نوع پمپ برای کاربردهائی که در آن فشار کاری بالا است و از طرفی سرعت حرکت عملگرها نیز باید در محدوده مشخصی ثابت باقی بماند، بسیار مناسب می‌باشند. دبی خروجی این نوع پمپ، فارغ از تغییرات میزان فشار، همواره ثابت باقی می‌ماند. پمپ‌های جابجائی مثبت بسیار پرکاربرد هستند.

در سیستمهای هیدرولیک ماشین‌آلات راه‌سازی و نیز سیستمهای هیدرولیک کارخانجات صنعتی، غالبا از این نوع پمپ‌ها استفاده می‌شود. شاید در نگاه اول، درک پمپ‌های هیدرولیک، کاری بسیار سخت جلوه کند. اما با کمی دقت و بررسی بیشتر مشخص خواهد شد که در کل سه دسته پرکاربرد پمپ وجود دارد که عبارتند از:

  • پمپ‌های دنده‌ای (دنده داخلی و دنده خارجی)،
  • تیغه‌ای
  • پیستونی

و اغلب در یکی از حالت‌های جابجائی ثابت و یا جابجائی متغیر کار می‌کنند. البته لازم به ذکر است که طراحی‌های دیگری نیز برای پمپ‌ها وجود دارد.

پمپ‌های دنده‌ای همواره جابجائی ثابت هستند در حالیکه پمپ‌های تیغه‌ای میتوانند جابجائی ثابت و یا متغیر باشند. از سوی دیگر عمده پمپ‌های پیستونی نیز جابجائی متغیر هستند، هر چند که مدلهای جابجائی ثابت آنها نیز تولید می‌شوند.

در پمپ‌های جابجائی مثبت ثابت (Fixed Displacement Pumps)، همانگونه که از نام آنها مشخص است، هیچ نوع کنترلی برای تغییر میزان جابجائی روغن، وجود ندارد. این بدین معنی است که چنانچه روغن کافی در ورودی آنها وجود داشته باشد، حجم مشخصی از روغن را به ازاء هر دوران کامل خود، به سمت خروجی جابجا می‌کنند.

تنها راه تغییر میزان جابجائی روغن در این پمپ‌ها، تغییر سرعت دورانی محرک این نوع پمپ خواهد بود.

تمامی پمپ‌های دندانه داخل و دندانه خارج هیدرولیک (External & Internal Gear Pumps)، و برخی از پمپ‌های تیغه‌ای (Vane Pumps) و نیز پیستونی (Piston Pump) در زمره پمپ‌های جابجائی ثابت قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر، تغییر میزان جابجائی روغن در یک سرعت دورانی مشخص و ثابت، در پمپ‌های جابجائی متغیر (Variable Displacement Pumps) امکان‌پذیر خواهد بود. بیشتر پمپ‌های پیستونی متداول و نیز یک نوع غیربالانس پمپ‌های تیغه‌ای، در این دسته قرار می‌گیرند.

در ادامه مطلب پمپ‌های متداول صنعت هیدرولیک به نوع طراحی هر پمپ ذکر شده، پرداخته می‌شود.

پمپ‌های دنده‌ای (Gear Pumps)

پمپ‌های دنده‌ای (Gear Pumps)، در دو نوع:

  • دندانه خارجی (External Gear Pump)
  • دندانه داخلی (Internal Gear Pump)

تولید می‌شوند، جزو پمپ‌های جابجائی ثابت هستند.

در تصویر زیر، نمای شماتیک پمپ دندانه داخلی و پمپ دندانه خارجی نمایش داده شده است.

11 Gear Pumps
تصویر شماتیک پمپ دندانه داخلی و پمپ دندانه خارجی – پمپ‌های متداول صنعت هیدرولیک

 

پمپ‌های تیغه‌ای یا پره‌ای (Vane Pumps)

پمپ‌های تیغه‌ای یا پره‌ای (Vane Pumps)، نیز در دو نوع:

  • بالانس (Balanced Vane Pump)
  • غیربالانس (Unbalanced Vane Pump)

و در دو نوع جابجائی ثابت و نیز جابجائی متغیر تولید می‌شوند.

در تصویر زیر شماتیک پمپ تیغه‌ای غیر بالانس و پمپ تیغه‌ای بالانس نمایش داده شده است.

13 Fixed Displacement Vane Pupms
شماتیک پمپ تیغه‌ای غیر بالانس و پمپ تیغه‌ای بالانس – پمپ‌های متداول صنعت هیدرولیک

ادامه مطلب پمپ های متداول صنعت هیدرولیک …

پمپ‌های پیستونی (Piston Pumps)

از سوی دیگر پمپ‌های پیستونی (Piston Pumps)، نیز در دو نوع:

  • محوری (Axial Piston Pump)
  • شعاعی (Radial Piston Pump)

    تولید می‌شوند. پمپ‌های پیستونی نیز دارای تیپ جابجائی ثابت (پمپ‌های شعاعی و محوری) و جابجائی متغیر (عمدتا پمپ‌های محوری) می‌باشند.

در شکل زیر شماتیک پمپ پیستونی جابجائی متغیر دارای جبران‌ساز فشار نمایش داده شده است.

پمپ‌های متداول صنعت هیدرولیک
شماتیک پمپ پیستونی جابجائی متغیر دارای جبران‌ساز فشار – پمپ‌های متداول صنعت هیدرولیک

متن نوشته شده در خصوص پمپ‌های متداول صنعت هیدرولیک تنها برای آشنایی اولیه مخاطبین با پمپ‌های هیدرولیک تهیه گریده است. امیدواریم مطلب آموزشی پمپ‌های متداول صنعت هیدرولیک برای شما کاربر گرامی مفید واقع شده باشد. 

مطالب آموزشی مشابه ” پمپ‌های متداول صنعت هیدرولیک ” را میتوانید از بخش مطالب آموزشی و یا کانال اینستاگرام شرکت به آدرس Instagram.com/AltonSegal ملاحظه فرمایید.

پمپهای پیستونی در چه مدلهایی وجود دارند؟

پمپ های پیستونی در دو مدل شعاعی و محوری وجود دارند. در مدل محوری، پیستونها به موازات محور اصلی پمپ و دور آن قرار میگیرند و حرکت رفت و برگشتی آنها به موازات محور اصلی پمپ است. اما در مدل شعاعی، حرکت رفت و برگشتی پیستونها عمود بر محور اصلی دوران پمپ است.

 Swash Plate یا صفحه زاویه گیر چیست؟

صفحه زاویه گیر یا Swash Plate قطعه است که در پمپ های پیستونی محوری وجود دارد و انتهای پیستونها به آن متصل است و با تغییر زاویه آن مقدار دبی پمپ تغییر خواهد کرد.

 پمپ های متداول صنعت هیدرولیک که در سیستمهای معمولی کاربرد دارند از چه نوعی هستند؟

پر کاربردترین پمپ های متداول صنعت هیدرولیک در مصارف عمومی از نوع دنده خارجی و نیز پره ای هستند.